ABD ve Çin Ticaret Savaşını Denizlere Taşıdı
ABD ile Çin, karşılıklı ek liman ücretleri uygulamasını yürürlüğe koyarak ticaret savaşını denizlere taşıdı. Washington, Çin’in küresel denizcilik hâkimiyetini kırmayı hedefliyor; Çin ise ayrımcı önlemlerde korunmak için ABD’ye ait gemilere özel vergiler getiriyor. Uzmanlara göre bu adım, küresel taşımacılığı sarsabilir.

Dünyanın en büyük iki ekonomisi arasındaki ticaret gerilimi artarken, ABD ve Çin bugün itibariyle deniz nakliye şirketlerine ek liman ücretleri uygulamaya başlıyor. Bu son adımla birlikte artık açık denizler de iki ülke arasındaki ticaret savaşının önemli bir cephesi haline geliyor.
Çin, vergilerin ülkenin nakliye sektörünü "ayrımcı" önlemlerden korumayı amaçladığını bu sebeple de ABD'ye ait, ABD tarafından işletilen, inşa edilen veya bayrak taşıyan gemilere uygulanacağını belirtti. Ek ücretlerin Çin yapımı gemilere uygulanmayacağı da eklendi.
Devlet televizyonu CCTV tarafından yayınlanan ayrıntılarda ABD’ye ait, ABD tarafından işletilen, ABD’de inşa edilmiş veya ABD bayrağı taşıyan tüm gemilerden özel liman ücretleri alınacağını duyuruldu. Çin yapımı gemiler ve Çin tersanelerine tamir için giren gemiler ise bu uygulamanın dışında tutulacak. Ücretler, her gemi için yılın ilk seferinde veya bir yıl içindeki ilk beş seferi kapsayacak şekilde tahsil edilecek.
ABD de aynı gün kendi liman ücretlerini yürürlüğe koydu. ABD yönetimi, bu adımla Çin’in küresel denizcilik ve gemi inşa sanayindeki hâkimiyetini kırmayı ve Amerikan gemi yapımını teşvik etmeyi hedefliyor. Bu yılın başlarında, ABD Başkanı Donald Trump'ın yönetimi, ülkenin küresel denizcilik endüstrisi üzerindeki hakimiyetini gevşetmek ve ABD gemi inşasını desteklemek için Çin bağlantılı gemilere ücret uygulama planlarını açıklamıştı.
Eski Başkan Joe Biden'ın yönetimi sırasında yapılan bir soruşturma, Çin'in küresel denizcilik, lojistik ve gemi inşa sektörlerinde hakimiyet kurmak için haksız politika ve uygulamalar kullandığı sonucuna varmış ve bu cezaların önünü açmıştı.
Çin geçen hafta karşılık vererek, ABD'nin ücretlerinin yürürlüğe girdiği günden itibaren ABD bağlantılı gemilere kendi liman ücretlerini uygulayacağını açıkladı.
COSCO 3,2 milyar dolar maliyetle karşı karşıya kalabilir
Analistler, Çin'e ait konteyner taşıyıcı COSCO'nun en çok etkileneceğini ve 2026 yılında bu ücretlerden kaynaklanan 3,2 milyar dolarlık maliyetin neredeyse yarısını üstleneceğini tahmin ediyor.
Bununla bağlantılı olarak, Çin bugün Güney Koreli gemi üreticisi Hanwha Ocean'ın ABD ile bağlantılı beş yan kuruluşuna da yaptırım uyguladı ve bu kuruluşların Çin'in ticaret uygulamalarına yönelik ABD soruşturmasına “yardım ve destek” sağladığını söyledi.
Küresel nakliye akışının bozulma riski var
Atina merkezli Xclusiv Shipbrokers Inc, bir araştırma notunda, “Bu misilleme simetrisi, her iki ekonomiyi de küresel nakliye akışlarını bozma riski taşıyan bir denizcilik vergilendirme sarmalına hapsetmektedir” dedi.
Çin ile ticaret konusunda küresel şirketlere danışmanlık yapan Şangay merkezli bir danışman, yeni ücretlerin sektörü çok fazla etkilemeyebileceğini ve artan maliyetlerin muhtemelen daha yüksek fiyatlara yansıtılacağını söyledi. Danışman, “Ne yapacağız? Nakliyeyi durduracak mıyız? Ticaret zaten ABD ile oldukça aksıyor, ancak şirketler bir yol buluyorlar” değerlendirmesinde bulundu.