Kart Ödemelerinde Komisyon Hilesi: Tüketici Hakkını Faiziyle Alabilir

Yayınlama: 14.07.2025 13:19:00 Güncelleme: 16.07.2025 10:51:58

Kart ödemelerinde komisyon hilesi sürüyor. İşletmelerin aldığı ücret yasal değil, tüketici hakem heyetinden faiziyle geri alınabiliyor.

Kart Ödemelerinde Komisyon Hilesi: Tüketici Hakkını Faiziyle Alabilir

Küçük işletmelerin kredi kartı ödemelerinde tüketiciden aldığı "komisyon ücreti" yıllardır devam eden bir uygulama. Bankalara ödedikleri pos komisyonlarını müşteriye yansıtan işletmeler aslında yasalara aykırı davranıyor. Tüketici Konfederasyonu Başkan Vekili İbrahim Güllü, bu uygulamanın 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’na aykırı olduğunu ve haksız ticari uygulama sayıldığını belirtiyor.

İşletmeler neden komisyon alıyor?

Kart ödemelerinde komisyon hilesi
TÜKONFED E-Ticaret Komisyon Başkanı Volkan Ceyli’ye göre, küçük işletmeler özellikle düşük kâr marjlı ürünlerde pos komisyonlarının yüksekliği nedeniyle müşteriden bu bedeli talep ediyor.

Pos komisyon oranlarının yüzde 5-7 seviyelerine çıkması, bazı ürünlerde işletmenin zarara uğramasına yol açıyor. Özellikle taksitli satışlarda oran yüzde 20-25’lere kadar çıkabiliyor ve enflasyonu da yukarı çekiyor.

 

1 | 50
 

 

Tüketici hakkını nasıl arayabilir?

Kart ödemelerinde komisyon ödemesi
Tüketici, kredi kartı ödemesinde alınan haksız komisyonu iade alabiliyor. Ödeme belgesi ve fişle birlikte tüketici hakem heyetine e-Devlet üzerinden başvurulabiliyor.

Hakem heyetleri 149 bin TL’ye kadar olan uyuşmazlıklara bakıyor. Ayrıca BDDK, Ticaret Bakanlığı ve bankaya şikâyet de edilebiliyor.

 

2 | 50
 

 

İşletmelere ağır ceza

işletmelere komisyon cezası
Şikâyet edilen işletmelerin üye işyeri sözleşmesi feshediliyor ve bir yıl boyunca yeni sözleşme yapılmıyor. Ayrıca Ticaret Bakanlığı tarafından işletmeye 863 bin 500 TL para cezası uygulanıyor.

 

3 | 50
 

 

Komisyon oranları düşmeli

komisyon oranları
İbrahim Güllü, bankaların işletmelerden aldığı yüksek pos komisyonlarının yüzde 1’e düşürülmesi gerektiğini savunuyor.

E-ticaret platformlarında ise rekabet nedeniyle büyük oyunculara düşük, küçük işletmelere yüksek komisyon yansıtılıyor.