Aile Şirketleri Ekonomik Baskılara Yenik Düştü

Yayınlama: 27.11.2025 21:05:00 Güncelleme: 27.11.2025 21:12:05

PwC’nin yeni küresel araştırmasına göre aile şirketlerinin yalnızca yüzde 25’i çift haneli büyüme kaydetti. Bu oran iki yıl önce yüzde 43’tü.

Aile Şirketleri Ekonomik Baskılara Yenik Düştü

PwC’nin 12. Küresel Aile Şirketleri Araştırması, aile şirketlerinin son iki yılda önemli ölçüde zayıflayan büyüme performansını ortaya koydu. Rapora göre, küresel ekonominin temel direklerinden biri olan aile şirketlerinin yalnızca yüzde 25’i son bir yılda çift haneli büyüme elde edebildi. Bu oran, iki yıl önce yüzde 43 seviyesindeydi.

Küresel baskılar dayanıklılığı zorluyor

60’tan fazla ülkeden bin 325 şirket sahibinin katılımıyla hazırlanan araştırma, aile şirketlerinin uzun yıllar boyunca halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı görülmesine rağmen, artan enflasyon, jeopolitik belirsizlik ve dijital dönüşüm baskıları nedeniyle zorlandığını ortaya koyuyor.

Raporda, yüksek yeniden yatırım oranları ve düşük borçluluk gibi geleneksel güçlü yönlerin artık tek başına büyümeyi desteklemekte yetersiz kaldığı vurgulanıyor. PwC, aile şirketlerinin rekabet avantajını yeniden kazanabilmesi için çeviklik, modern yönetişim, teknoloji yatırımları ve nesiller boyu süren vizyonu birleştirmesi gerektiğini belirtiyor.

Yatırımlar dijitalleşme ve müşteri deneyimine kayıyor

Araştırmaya göre aile şirketlerinin geleceğe yönelik yatırım önceliği müşteri deneyimi (yüzde 55), dijitalleşme ve teknoloji (yüzde 53) ile yeni nesil yeteneklere yapılan yatırımlar (yüzde 40) olarak sıralanıyor. Ancak yapay zekâ ve makine öğrenimi kullanımının oldukça düşük seviyede kaldığı; şirketlerin yalnızca yüzde 13’ünün bu teknolojileri operasyonlarının önemli bir bölümünde uyguladığı görülüyor.

Yönetişim ve halefiyet planlarında riskler artıyor

Araştırma, aile şirketlerinde kurumsallaşma açısından kritik olan halefiyet planlarında gerileme yaşandığını da gösteriyor. Tüm kilit roller için geliştirilmiş bir halefiyet planına sahip şirketlerin oranı iki yıl önce yüzde 26 iken bu yıl yüzde 22’ye düştü. Buna rağmen şirketlerin yüzde 71’i gelecekteki liderlik için dışarıdan profesyonel istihdamın öneminin farkında olduğunu belirtti.