Demirin Yolculuğu: Kardemir ve Türkiye’nin Yeni Ticaret Hatları

Yayınlama: 14.11.2025 11:55:00 Güncelleme: 14.11.2025 12:01:26

Türkiye’nin üretim gücü, artık sanayi sınırlarını aşıp ticaret rotalarını belirliyor. Küresel dengeler yeniden şekillenirken Türkiye, demiryolu yatırımları ve bölgesel koridorlarla Avrasya’nın lojistik eksenine yerleşiyor. Bu dönüşümün merkezinde, Türkiye’nin sanayi mirasını geleceğe taşıyan Kardemir bulunuyor. Cumhuriyetin sanayi mirası bugün, yeni ticaret yollarının çelik omurgasını oluşturuyor.

Demirin Yolculuğu: Kardemir ve Türkiye’nin Yeni Ticaret Hatları

Türkiye, ulaştırma stratejisinde yeniden demiryoluna yöneliyor.

2026 yılında 14.437 kilometre, 2028’de ise 17.728 kilometre hat uzunluğuna ulaşılması hedefleniyor.

Toplam 377 milyar TL yatırım bütçesiyle amaç, Türkiye’yi Avrasya’nın lojistik süper gücü yapmak.

Bu süreçte sanayi bölgeleri ve limanlar demiryolu hatlarına entegre edilerek hem lojistik maliyetler azalacak hem de ihracat verimliliği artacak.
Türkiye, üretimden ihracata uzanan yeni bir demiryolu dönemine giriyor.

Basra’dan Avrupa’ya Uzanan Yeni Koridor

Irak’ın güneyindeki Basra’dan başlayıp, Bağdat, Musul ve Duhok üzerinden Türkiye’ye uzanacak Kalkınma Yolu Projesi, bölgenin en stratejik hattı olarak görülüyor.

1.200 kilometrelik demiryolu ve otoyol hattı, Basra Körfezi’ni Akdeniz’e, oradan da Avrupa’ya bağlayacak.

Türkiye, Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri’nin yürüttüğü bu proje, Süveyş Kanalı’na alternatif bir rota oluşturuyor. Basra’dan çıkan bir yük, Avrupa’ya deniz yoluna göre yarı sürede ulaşabilecek.

Projenin maliyeti 17 milyar dolar, ilk fazın tamamlanması 2025 yılı sonuna planlanıyor.

Devlet Politikası Haline Gelen Proje

Irak Ulaştırma Bakanı Rezzak Sadavi, Kalkınma Yolu’nun artık yalnızca hükümet değil, devlet projesi olduğunu vurguluyor: “Hükümetler değişebilir ama proje durmayacak.”

Projenin tasarımının %63’ü tamamlandı, yıl sonunda ihaleye çıkılması bekleniyor. Yeni Ovaköy sınır kapısı, Türkiye’nin transit ticaretinde yeni bir odak noktası olacak. Habur üzerindeki yoğunluk hafiflerken, Türkiye bu güzergâhla Asya, Avrupa ve Körfez arasındaki ticaret koridorunun merkezine yerleşiyor.

Kardemir: Üretim Gücünden Stratejik Rolüne

Küresel çelik piyasaları yeniden şekillenirken Kardemir, üretim gücünü bölgesel stratejiye dönüştürüyor. 2025 itibarıyla şirket 1,2 milyon tonun üzerinde ürün satışı ve 30 milyar TL’ye yaklaşan gelir hacmiyle liderliğini sürdürüyor.

FAVÖK 2,4 milyar TL, marj %8, ton başına FAVÖK 49 dolar seviyesinde.

Mayıs ayında 81 bin ton nervürlü inşaat çeliği ve 254 bin ton nihai mamul sevkiyatıyla tarihinin en yüksek aylık tonajına ulaştı.

Aynı yılın Ekim ayında 5,7 milyon USD’lik demiryolu tekerlek seti ihalesini kazanarak bu alandaki tek yerli üretici konumunu pekiştirdi.

Sonuç | Demirin Yeni Rotası

Demiryolu yatırımlarıyla birleşen yerli çelik, Türkiye’nin ekonomik altyapısını yeniden şekillendiriyor.

Kalkınma Yolu, Basra’dan Avrupa’ya uzanan ticareti Türkiye eksenine taşırken, Kardemir her metre rayda stratejik tedarikçi rolünü güçlendiriyor.

Yeni koridor yalnızca yük taşımayacak; enerji, teknoloji ve sermaye akışını da Türkiye’nin merkezine yönlendirecek.
1937’de Karabük’te yakılan o ilk ocak, bugün demirle yeniden çizilen ticaret haritasının simgesi haline geldi.

Kardemir, sürdürülebilir üretim ve yeşil çelik dönüşümüyle bu mirası geleceğe taşıyor.

Her yeni hat, yalnızca ulaşımı değil; sanayinin, istihdamın ve dış ticaretin yönünü de değiştiriyor.

Demir artık sadece bir hammadde değil, Türkiye’nin jeoekonomik kimliğinin omurgası ve küresel ticaretin yeni yönü.

Etiketler :